Day 9 and 10.....

25 oktober 2016 - Chengdu, China

We hebben de maandag en dinsdag er weer opzitten.....De dagen waren weer gevuld met bijzondere ervaringen. Er blijven ons dingen verbazen....zoals de hoeveelheid kleding die de deelnemers van onze groep dragen. Ze hebben t zo koud dat ze onder hun werkkleding nog 2 a 3 lagen kleding aandoen! Wij lopen in jurkjes en korte mouwen en ze vragen steeds of we t niet koud hebben. Ze warmen hun handen aan hun thermosbeker thee....t is zo'n verschil in hoe we temperatuur ervaren.

Ze zijn enorm verzorgend in onze groep. We worden bediend met kopjes koffie of thee en ze houden nauwlettend ons welbevinden in de gaten. Je moet niks zeggen over een phpd'tje (Jochem: pijntje hier pijntje daar) want je krijgt direct een accupunctuur behandeling of cupping aangeboden.

T starten maandag kostte iets meer moeite want na zo'n weekend zit je zelf goed in de vakantiemodus. We hadden vrijdag afgesproken dat wij maandag en dinsdag geen lezingen meer verzorgen maar dat ze zelf presentaties moeten geven over hetgeen ze geleerd hebben. Dat is duidelijk een enge opdracht. Op maandag blijkt dat ze niks hebben voorbereid dus geven we ze uitgebreid tijd dit te doen en gebruik te maken van onze hulp.

Ingrid en kijken bezoeken in de tussentijd Jochem die een training geeft in het zwembad! Heel bijzonder om hem aan t werk te zien en te laten zien en ervaren hoe ze kunnen trainen met een patiënt in het water.

De lezingen gaan super goed. T is mooi om terug te zien wat ze allemaal geleerd hebben.

S'avonds neemt Helen ons mee op een uitje! Helen is de vertaler van Jochem. Een hele lieve aardige Chinese dame die onuitputtelijk voor ons klaar staat. We nemen de bus naar t metro station en gaan naar een gloednieuw winkelcentrum IFS. Hier zou een panda beeld zijn en dit is het symbool van Chengdu. We weten even niet of we wel zo'n behoefte hebben aan weer een avond op pad om een beeld te bewonderen maar afwijzen is ook geen optie dus halen we de energie uit onze tenen en gaan op pad. T uitje is helemaal geweldig en we hadden dit helemaal niet verwacht. Een prachtig zeer luxueus warenhuis. Aan de buitenkant van t gebouw hangt een reuze panda beer en op de bovenste verdieping kun je de bovenkant bekijken. We gaan er snel naar toe. T is echt erg mooi gemaakt. Op t dakterras spelen ze lieflijke muziek en t is prachtig verlicht. We maken de nodige toeristen foto's en we gaan een hapje eten. Gelukkig heeft Helen t aanbod aangenomen dat wij haar een keer trakteren. We eten in Grandma's home, een plek die Ingrid toevallig op haar wensenlijstje had staan. We genieten volop, heerlijk eten....wortel van lotusbloem (verry healthy...maar dat zeggen ze bij alles:), beef in een zoete saus, mini spare ribs, sponge cakejes en heerlijke shrimps die je kunt dippen in een azijn sausje dat zorgt voor een heerlijke smaakexplosie. Maar we genieten nog t meest van t koude bier!!! Afgelopen dagen alleen maar lauw bier gedronken. In dit restaurant vragen ze of we iced beer willen en we roepen in koor: Yes!! Wat een onverwachte mooie avond. We gaan terug naar t hotel met de metro en taxi en t wel weer behoorlijk laat na een hele intensieve dag.

Dinsdag begonnen met ons vaste ontbijt...meloen, meloen, meloen...we zijn zichtbaar nogal wat kilo's afgevallen. T eten is minder calorierijk en de dagen zijn zo intensief dat afvallen vanzelf gaat. Na een volle week Chinees eten merken we ook dat we iedere maaltijd iets minder eten. Daarbij laat Jochem ons geen lift of roltrap nemen:) Hup trap lopen, is goed voor je haha! We hebben er heel wat lol om want alle Chinezen moeten achter ons aan terwijl ze liever de lift nemen. Hij wil ze graag wat gezonde bewegingsadviezen meegeven maar ik ben bang dat ze volgende week gewoon de lift nemen.

Vanochtend werden we bij het ontbijt verrast met koffie! Vaak gevraagd maar ze begrepen t niet maar vandaag hebben we t voor elkaar. Na wat heen en weer geregel door de vertalers over t ontbijt (Ingrid en ik eten geen warme groente en rijst als ontbijt dus aangewezen op enkel meloen en dat vonden de vertalers maar niks) kregen we op zondag zelfs een variatie......een prachtig opgemaakt bootje met......meloen! Dus een betere presentatie maar de inhoud nog steeds gelijk. Ach ja, t is een gezonde start van de dag zullen we maar zeggen.

Vandaag veel gesproken over onze visie hoe kunnen leren. Positief bekrachtigen van gewenst gedrag, negeren ongewenst gedrag. Benoemen welk gedrag je wil zien en niet benoemen wat je allemaal niet wil zien, niet straffen maar belonen enz. Ze hebben er veel moeite mee. Als je aangeeft dat t goed is om een kind te volgen in zijn belevingswereld denken ze meteen dat t kind dan de baas is. In China moeten kinderen luisteren en doen ze dat niet dan wordt er vaak met de harde hand gestraft. Misschien weer een klein zaadje gepland dat kinderen meer leren in een positieve omgeving.

Vanmiddag Jochem verplicht gebruik laten maken van "nap time". Gevalletje van oververmoeidheid en dat kunnen we niet gebruiken met bijna een paar vrije dagen in t verschiet. We regelen een invulling voor de laatste lectures en hij kan even gestrekt gaan. We maken gebruik van dezelfde rustkamer onder toeziend oog van Helen....Ingrid en ik hebben alleen maar tijd om snel de tanden te poetsen. We maken snel een selfie met Helen op de bank met gesloten ogen alsof we liggen te slapen....natuurlijk not done voor n vertaler die continu stand by moet staan maar ze kan er om lachen.

T is tijd voor de allerlaatste lecture!!! door ons allerbeste groepje logo's.....Ik krijg er tranen van in de ogen als ik zie hoe ze werken met een jongen die voorheen geen communicatie hulpmiddelen had en nu dankzij onze cursus ondersteuning heeft gekregen van zijn therapeuten. Ze hebben prachtige filmpjes gemaakt waarbij ze met hulpmiddel naar t winkeltje gaan en de jongen boodschappen kan halen. Zo ontroerend om te zien dat ze echt dingen anders doen nu!!! Ingrid en ik geven aan dat we er geen woorden voor hebben maar alleen maar een diepe buiging kunnen maken voor hun. Blije gezichten van ons groepje en als ik zeg: you did such a good job, zeggen ze: no no no good teachers!!!!! Ze kunnen dit nu op deze manier doen dankzij onze kennis en kunde die we gebracht hebben....ik zeg missie geslaagd!

Vanavond de laatste voorbereidingen....morgen afscheid van rehabilitation Bayi!!! We besteden morgen de ochtend aan afscheid nemen (met de nodige selfies) en het geven van onze gifts uit Nederland! Zal nog best wel even slikken zijn morgen.....

Onze taak zit er dan op en we gaan nog even genieten van een paar dagen welverdiend toerist uithangen!!! Zaterdag vliegen we naar huis en tot die tijd GENIETEN! X

1. Tonnie:
    Hoi Cesarine, Ingrid en Jochem,

Petje af!!! Wat hebben jullie in zo'n korte tijd veel weten te bereiken. Jullie hebben op jullie enthousiaste en passievolle wijze jullie kennis en kunde overgedragen. De onder behandeling staande kinderen zullen jullie eeuwig dankbaar zijn. Nu hopen dat de zaadjes die jullie geplant hebben, blijven groeien. Op deze wijze worden steeds meer kinderen met communicatiemiddelen ondersteund. En bijkomend voordeel, de passie van jullie is ook overgebracht op de logo's en de fysio's; hopen dat deze passie niet weer wordt afgebroken door de directie.

Geniet van jullie vrije dagen!! Wij zijn (helaas) wel aan het aftellen tot jullie terugkomst!

Groeten van het thuisfront!
    Tonnie
  2. Anouk Passau:
    Cesarine, Ingrid en Jochem,

Wauw!! Jullie missie is geslaagd! Iets om trots op te zijn, een warm gevoel van binnen mogen jullie hiervan krijgen, herinneringen voor het leven en vrienden voor het leven!! Jullie hebben het goed gedaan , inderdaad Good teachers!!
    Geniet lekker van jullie laatste dagen in China als toerist, hebben jullie ook verdiend!!

See you @ home!! Anouk

Ps ik kan me goed voorstellen dat je snakt naar een heerlijk Nederlands ontbijt!!
  3. Dorien Schmitz:
    25 oktober 2016
    Geweldig verhaal weer. Jullie hebben zo'n goed werk verricht. Petje af!!! Na morgen kunnen jullie welverdiend uitrusten en nog genieten van China.

Groetjes
  4. Schoonvader Hen:
    25 oktober 2016
    Afscheid nemen .... tranen van geluk en missie geslaagd. Gisteren toevallig gehoord dat huilen een communicatiemiddel is .... . Fijne vrije dagen gewenst en een hele mooie terugreis!
  5. Denise:
    25 oktober 2016
    Het zit erop! Jullie het vlgs mij geweldig gedaan!
    Veel plezier de komende dagen!
    Xxx
  6. Ingrid:
    25 oktober 2016
    Super dat het allemaal zo goed gegaan is,
    geniet nog lekker van jullie vrije dagen.
  7. Jacqueline:
    26 oktober 2016
    Al jullie adrenalines hebben zeer zeker hun geweldige werking gehad!!nu genieten van...ja alles toch bijna 5000 mijl hier vandaan zie je snel en lay back straks op jullie terug reis xx
  8. Margo, ernst & 3 Chinezen:
    26 oktober 2016
    Wat een mooie, bijzondere ervaringen, en tegelijk: Wat een uitputtingsslag... Een heel mooi afscheid van het center toegewenst, en hele mooie laatste dagen!