Day 7 and 8.......

23 oktober 2016 - Chengdu, China

Daar zijn we weer! Even mezelf een beetje meer in acht genomen na wat oplopende fysieke klachten afgelopen dagen. Tennis elleboog typt niet zo lekker:)

Vrijdag was weer een bijzonder goede werkdag @ Bayi. Veel aandacht besteed aan de inzet van ondersteunende gebaren tijdens het spreken. Er is een logopedist zeer bedreven in gebarentaal dus daar maken we gebruik van! De hele totale communicatie visie is nieuw voor ze en we ervaren ook t voordeel van t meebrengen van een koffer vol voorbeeld materiaal. Na een hele uitleg en knikkende hoofdjes demonstreren Ingrid en Ik op theatrale wijze hoe ze t materiaal moeten inzetten. Dan horen we allemaal oh's en ah's dus ze begrijpen t dan pas echt.

We hebben afgesproken dat de groep vandaag tijdschriften meeneemt en knutselspullen. Gaan er een creatief ochtendje van maken en ze gaan zelf aan de slag om voor een bepaald kind visuele ondersteuning te maken. We steken in op laagdrempelig en low budget materiaal want er zijn geen andere opties en dit werkt prima. Er komt echt een switch in hun mindset. Ze werken nauwelijks met totale communicatie dus dit is geweldig om te zien. We willen na de pauze starten maar iedereen is zo enthousiast dat ze direct gaan beginnen. geweldig!

We vragen aan het afdelingshoofd van de logo of de training een beetje voldoet aan hun verwachtingen en ze knikt volmondig ja. Ze geeft aan dat ze zo enorm veel van ons geleerd hebben en dat is echt mooi om te horen.

Neo geeft aan dat als we willen we vandaag een bezoek kunnen brengen aan de department structured rehabilitation. Hij kan niet goed uitleggen wat dat precies is maar t is een nieuwe afdeling waarin fysio-ergo-logo-arts wel veel samenwerken. We zijn erg benieuwd.

Waar we dan terecht komen is echt ongelooflijk. Een afdeling, precies zoals t zou moeten zijn! Een kleurrijke afdeling, kindjes hebben zelf de muren beschilderd dus helemaal in t concept dat Ingrid ook in Adelante uitdraagt. Een kleine groep kinderen in een klasje, een gezellig klasje met heel veel materiaal. Ze werken volgend de Teach methode en alles is visueel gemaakt. Ze leren de kinderen middels picto's keuzes maken en gebruiken het totale communicatie concept. Ergo-logo-fysio draaien mee in de groep. De kinderen starten eerst een sensorisch integratie groepje, prachtig om te zien. Een grote ruimte vol mooi bewegingsmateriaal, ze bewegen op muziek en daar na wordt t lokaal verduisterd en is er een ontspanningsmoment. Alle ouders werken moeten meewerken. We praten uitgebreid met Mrs Lee. Ze komt uit Hong Kong en heeft lange tijd gevochten om deze afdeling op te mogen zetten. Ze is in september begonnen en mag dit tot december doen, dan loopt haar contract af en gaat ze terug naar Hong Kong. We zijn echt zeer onder de indruk van haar vecht lust en gedrevenheid. Ze heeft enorm gevochten dit te mogen opzetten en ze geeft aan dat dit haaks staat op de behandelwijze van de rest van t centrum. We complimenteren haar en zeggen maar steeds "we love this"!!!! We geven ook aan dat wij dit zeker gaan doorgeven aan de grote baas dat dit moet blijven. Ze raakt er geëmotioneerd van. Ze heeft zo'n weg afgelegd. Ze eist dat de ouders samenwerken met de therapeuten en dat is zo nieuw en dat zijn ze zo niet gewend. De hele visie zet ze op de kop en we kunnen ons voorstellen dat dit niet zo een twee drie wordt opgenomen door iedereen. We gaan haar in ieder geval helpen door te praten met directie.

Neo geeft al aan dat dit best ingewikkeld zal zijn om een afspraak met directie te krijgen. "If we can arrange an oppointment with the President than i don't think it will sink in". We leggen uit dat er vechters moeten zijn die verandering willen en dat wij er zijn om wat zaadjes te plantjes en zodat er hier en daar wat gaat bloeien. Neo wil t ook anders en wil verandering maar we voelen de positie waarin ze zitten en de hiërarchie die hier zo'n grote rol speelt.

We horen van de vertalers dat ze voor zaterdag een plan hebben. Afdelingshoofd fysio wil met ons naar het panda breeding centre en daarna naar de oude stad. Ontzettend lief, niks is teveel hier en we zijn blij dat ze dit met ons willen doen. Zondag willen ze ook bespreken maar we geven aan dat we zondag rustdag hebben. No plans, just relax time. Je moet ontzettend oppassen met wat je zegt (bv wat je leuk vindt om te doen of te zien) want ze vertalen alles direct in een actie en voelen zich denk ik verplicht om dit dan ook uit te voeren.

In de middag zien we weer twee kinderen.  Zelfs een meisje (nadat we vaak hebben gezegd "we didn't see girls"). T meisje is 10 jaar en heeft cognitief een normaal niveau. Motorisch is ze echter zeer ernstig beperkt. Altijd aangrijpend want hoe bewust is zij van haar beperkingen. De focus is duidelijk, de ouders willen dat een niet sprekend kind gaat spreken dus is dat het hoofddoel. Tijdens de behandeling zetten we meteen een van de fysio's aan het werk om de houding te verbeteren en zien zijn wat dat voor enorm effect dat heeft op t hele functioneren van het meisje. Ze staan allemaal rechtop, filmen alles en zijn onder de indruk van wat ze hebben gezien.

Een van de logo's (Miss Yung) vraagt naar onze plannen en ze geeft aan dat zij thee specialist is en iets zal regelen dat we morgen na de panda's met haar gaan thee drinken.

Daarna gaan we een lecture van Jochem bijwonen, ook leuk om hem aan t werk te zien! We hebben weer en goede dag gehad met z'n allen en zijn erg blij dat t weekend gestart is nu. We gaan gezellig hapje eten in hotel en biertje drinken om in weekend in te luiden.

Zaterdag ochtend worden we opgehaald door afdelingshoofd fysio en een aantal van zijn collega's. Neo en Yang (onze vertalers) en Hellen (vertaler van Jochem) gaan ook mee. Aan alles is gedacht. Ingrid en ik krijgen een grote zak met snacks (tofu en beef in zakjes.....en die laten we maar voor wat t is) en allebei een flesje water. We voelen ons net alsof we op schoolreis gaan.

T is een enorme drukte bij de panda's! Een uitje voor meer Chinezen! We treffen Miss Jung die ook meegaat met haar zoontje. We vinden t bijzonder want dit is ook hun vrije dag. In China moeten ze hard werken en lange dagen draaien en vaak ook in t weekend werken. Ze hebben in een jaar maar 1 week vrij.

T panda park is een prachtig groen park met voor ons gevoel schonere lucht. Heerlijk om even uit de smog te zijn. Panda's zijn er in alle maten en ze maken steeds echt een plek voor ons om ze te aanschouwen. Twee oude vrouwtjes zijn helemaal gek van Ingrid en mij en maken even wat foto's...krijgen nog meer aandacht dan de panda's. Jochem trekt veel aandacht bij de kinderen. Zo'n lange Europese man is voor hun heel bijzonder. Ik heb inmiddels behoorlijk last van mijn arm. Jochem diagnosticeert dit als een phpd! Een phpd??? Ja, een pijntje hier een pijntje daar.....lol. Maar pijn doet t wel en zal iets zijn van tennis elleboog. Dus niet teveel belasten en straks naar bed met een goede ontstekingsremmer. De Chinese groep regelt alles voor me. Fotocamera dragen, mijn tas, mijn flesje water.....ik voel me net een prinses. de Chinese mannen kunnen zo galant zijn. De panda's liggen allemaal iets verder weg dan we hadden gehoopt maar met inzoomen kunnen we ze toch goed zien. Meestal slapen ze maar t zijn hele mooie bijzondere dieren!

Ze vragen of we honger hebben en Jochem zegt ja hoor best wel.....en ineens zijn we klaar bij de panda's! Er moet geluncht worden dus hup hup naar de auto's. We rijden een stukje en komen bij een IKEA!!! Haha Ingrid en ik lachen wat af.....we gaan lunchen bij de Ikea. T is er exact zoals bij ons in Nederland. Dus we zijn helemaal happy dat we Zweedse gehaktballen kunnen eten. Jochem geniet van spaghetti en t is helemaal goed voor ons.

We gaan door naar een oude wijk. heel bijzonder, overal zitten vrouwen thee blaadjes te sorteren. t ziet er allemaal oud en vervallen uit maar ook prachtig. Dit is een theebuurt en we gaan bij een pandje naar binnen. Miss Jung geeft een hele thee ceremonie. Ze legt uit en laat zien, ruiken en proeven. Heel bijzonder hoe ze dit doen. Zo mooi. Daarna shopping tijd....Ingrid en ik kunnen natuurlijk moeilijk kiezen maar nemen van alles mee om dit thuis ook te kunnen doen. Miss Jung vindt t geweldig.

We gaan met de auto op weg naar de metro en komen midden in een grote verkeersopstopping bij een markt. T krioelt van de mensen en t verkeer en wij maken driftig foto's van alles wat we zien. We gaan met de metro naar de oude stad, we zijn al best moe want t is inmiddels 17.30u en a zo'n week werken hakt t er allemaal behoorlijk in. We gaan gewoon maar mee met alles wat de groep voor ons bedacht heeft. De metro is ook weer een speciale ervaring. er is een grote controle voordat je de metro in kunt. alles gaat door scan apparaat en zelfs de waterflesjes worden gescand op explosieven vloeistof! T is een prachtig metro stelsel, nieuw en modern. We stappen uit bij de oude stad en wandelen door twee bekende oudste straten van Chengdu. Prachtige oude gebouwen met veel exclusieve winkels. We eindigen in een piepklein lokaal restaurantje buiten op straat waar we heerlijke noedels eten. Daarna terug met de metro en we nemen een taxi naar het hotel. Wat n dag vol indrukken. We mogen niks maar dan ook niks zelf betalen. Hebben dit meerdere malen aangeboden maar daar willen ze niks van weten. Wij zijn hun gasten dus zij betalen.

We komen moe maar voldoen terug in t hotel. Groep wilde zondag avond ook nog met ons op pad maar dat hebben we maar naar de maandag verschoven. Beetje ontspanning morgen en niet teveel moeten.

Vanochtend een beetje uitgeslapen, heerlijk. Ontstekingsremmer heeft goed werk gedaan dus stuk minder last van mijn arm. We ontbijten en bekijken even wie waar behoefte aan heeft. Jochem en ik willen er wel even op uit, beetje wandelen. Ingrid wil lekker relaxen op haar kamer. We lopen naar een groot warenhuis en onderweg komen we een geweldig pleintje tegen waar allemaal kinderactiviteiten plaatsvinden. Super gezellig en leuk om te zien. bv een grote waterbak met vissen en bootjes waar kinderen of een vis of een bootje vangen. Een grote bak met zand waar iedereen met zijn kids in zit te spelen, vliegers, trampolines, mini auto's. Plekjes waar je kunt kleien met je kind. Jochem en ik hangen er een beetje rond en maken heel wat foto's. We gaan nog naar t immense winkelcentrum. Alles wat je je kunt bedenken is er en ook bekende winkelketens uit Europa. Relaxt shoppen is t niet want overal waar we naar binnen gaat komen er meteen een of twee winkelbediendes naar ons toe en wijken niet van onze zijde. We maken weer gretig gebruik van de Mc Donalds want we zijn al aardig wat kilo's kwijt van al het Chinese eten. Heerlijke ochtend! Vanmiddag allemaal even siësta! Rond 16.00u gaan we een wijntje drinken en we worden steeds handiger met duidelijk maken wat we willen. Avondeten bestellen met foto's die we zelf gemaakt hebben van gerechten. Lukt niet altijd goed want we krijgen vaak toch net even iets anders. T was een heerlijke avond.....morgen starten we de laatste week. Nog maar even genieten van dit bijzondere land!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Trudy:
    Had t gister al gemist
    Ben stiekem wel n beetje jaloers op alles wat jullie meenaken.
    Hopelijk kunnen jullie toch n omkeer teweeg brengen en mag t project blijven...go for it
  2. Christianne:
    23 oktober 2016
    Wat een belevenissen iedere dag en ontzettend leuk geschreven.
    Veel succes nog deze week en geniet van alles wat nog komen gaat!
  3. Dorien Schmitz:
    23 oktober 2016
    Dames, geweldig wat jullie meemaken. Goed dat jullie vandaag rustdag hebben gepakt!
    Geniet van de laatste week.
  4. Ilonka:
    23 oktober 2016
    Ik had je verhaal gisteren al gemist! Wat een belevenissen allemaal. Zo leuk dat we mee kunnen (be) leven!
  5. Ellen:
    23 oktober 2016
    Oo gelukkig daar is weer een bericht. Ik was al aan het wachten erop. Helemaal gefocust op je blog Cees. Zo mooi om hierin te worden meegenomen. Zo beleef je het zelf een heel klein beetje. Ik had Tonnie nog gebeld om te vragen of hij nog iets van je had vernomen en uiteraard ook om te vragen of alles bij de familie onder controle was. Had van jouw man uiteraard niets anders verwacht dan dat hij alles in de hand heeft. Joris ook nog effe gesproken. Hij mist je uiteraard maar houdt zich kranig. Het gaat goed met hem. Genieten jullie nog van een laatste enerverende week. Jullie zullen bij thuiskomst wel tote hose zijn. Nu gaat het snel. Veel plezier en tot morgen.
  6. Chantal (ergo):
    23 oktober 2016
    Fijn om jullie ervaringen weer te kunnen lezen!!!! En Wat een super lieve mensen allemaal daar. Gelukkig vandaag even een rustdag genomen! Heel veel plezier nog de 2e week!
  7. Monique Derwig:
    23 oktober 2016
    Ha Cesarine en Ingrid! Wat een mooie ervaringen. Ben benieuwd naar de onderwijs situatie! Groetjes Monique
  8. Truus:
    23 oktober 2016
    Wat een mooie verhalen wat jullie steeds meemaken, prachtig genieten jullie er nog maar van. Leuk dat je nog aan Jacqueline hebt gedacht voor haar verjaardag. Groetjes van Hen en Truus
  9. Margo, ernst & 3 Chinezen:
    23 oktober 2016
    Leuk hoor ... We genieten met je mee!
  10. Tonnie:
    24 oktober 2016
    Fantastisch wat jullie allemaal meemaken!! Jullie inzet om het allemaal meer visueel te maken begint duidelijk te werken. Ik ga er stiekem vanuit dat die nieuwe afdeling mede door jullie in de lucht blijft hangen. Nu inderdaad bij de directie dat zaadje planten; alleen grappig dat de boom er al staat, alleen wellicht voor een korte periode tot en met december 2016.

De "ontspannende" zaterdag heeft jullie weer cultuurindrukken gegeven. Hartstikke mooi die avonturen die jullie beleven. Hard werken door de week en in het weekend cultuur opsnuiven! Goed dat jullie op zondag lekker rustig aan hebben gedaan en aan jullie zelf hebben gedacht. Deze week nog goed aanpoten en blijven genieten van alle ervaringen, bezoeken, etentjes e.d.

Het is overigens goed om te horen dat (alleen) de chinezen zo galant zijn! Ik moet dus blijkbaar nog beter mijn best doen ;)

Groeten van het thuisfront!
    Tonnie