Een nieuwe reis......

11 maart 2017 - Cadier en Keer, Nederland

Een nieuwe reis......ga je alweer weg? Ja! De tijd vliegt en over 6 weken is het zo ver! Nepal! Vanuit Adelante ga ik met het F.A.I.R. project, samen met een groep gedreven collega´s, een nieuw avontuur tegenmoet. China zit nog vers in mijn geheugen, de reis, de ervaringen, al die indrukken en nu een nieuwe reis....een heel ander land met een heel ander reisgezelschap!

Nog 6 weken de tijd om de puntjes op de i te zetten qua presentaties, lesmateriaal te verzamelen, inhoudelijk te vergaderen, skype sessies te plannen met de Nepalese trainers, inentingen te regelen, rugzak, koffers, wandelschoenen en nee geen afritsbroek:) maar wel voldoende DEET, ORS en sultana koekjes! Er worden al de nodige grapjes gemaakt over de hoeveelheid aan koffers maar he naar China is gelukt dus dit gaat ook lukken!

Een klein beetje uitleg over wat we nu precies gaan doen in Nepal. We reizen 21 april met een groep van 7 collega´s plus aanhang naar Kathmandu. Marjo (onze houvast, steun en toeverlaat), Ruud (revalidatie arts), Peter (revalidatie arts), Eugene (fysiotherapeut), Ingrid (fysiotherapeut) en Anke (ergotherapeut). Een aantal partners/familieleden gaan 21 april mee en Tonnie zal zich na de eerste werkweek bij ons voegen!

Wat is het doel van onze reis.....sinds 2012 wordt er vanuit Adelante kinderen middels het F.A.I.R. project (Fundraising, Acquisition of knowledge and skills, Innovation and Reaching the unreached) in Nepal gewerkt om de situatie van kinderen met een Cerebrale Parese te verbeteren. In 2016 is men begonnen met de uitvoering van een meerjarig plan. Een cursus gespreid over 3 jaar om toe te werken dat Nepalese trainers deze kennis verder kunnen gaan uitdragen. Vorig jaar lagen er vragen op het gebied van communicatie en eet- en drinkproblemen dus de vraag ontstond om ook een logopedist mee te vragen om kennis en praktijk ervaring uit te wisselen.

Ik voel me bevoorrecht dit jaar mee te mogen gaan met deze bevlogen groep collega´s die zich op vrijwillige basis inzetten om de zorg voor CP kinderen in Nepal te verbeteren.

De voorbereidingen zijn gestart in september 2016.....het vormgeven van een basic  en een advanced course. In oktober zijn de trainers uit Nepal op bezoek geweest in Adelante en hebben meegedraaid in het Fit care programma. Maandelijks hebben we overleg gehad om de cursus goed vorm te geven en nu, over 6 weken, is het zo ver!

Spannend, ook voor het thuis front, die moeten wennen aan een ineens reislustige moeder. Een organisatie om alle opvang te regelen maar t is gelukt dankzij lieve familie en vrienden waardoor t ook mogelijk is dat Tonnie een week naar Nepal komt. T wordt wederom een onvergetelijke reis en ik kijk er enorm naar uit. Ik ga jullie weer op de hoogte houden middels dit reisblog en er komt op Facebook nog een pagina vanuit het FAIR project waar onze verhalen te lezen zijn.

Jullie reacties tijdens onze China reis waren echt hartverwarmend en ik hoop dat jullie met net zoveel plezier dit nieuwe avontuur gaan volgen!

Namaste!

1. Lous:
    11 maart 2017
    Hoi Cesarine.

Echt geweldig wat jullie doen.
    Wederom heel veel succes en plezier

Groetjes Lous.
  2. Jacqueline:
    12 maart 2017
    Een pareltje waar jullie heen gaan,met mysterieuze legendes& rituelen hier gaan jullie zeker weer een steentje aan bijdragen en ja ik ga dit avontuur weer volgen.Dus "namaste" ook voor jullie!
  3. Maddy:
    12 maart 2017
    Sjoek.....We gaan weer mee......maar dan via het blog:)
  4. Maddy:
    12 maart 2017
    Sjiek natuurlijk.......beetje verblind door de zon die op dit moment heerlijk schijnt in ons kleine landje.
  5. Geertje Sondeijker:
    ik volg jullie weer!
  6. Kim:
    12 maart 2017
    Super voor je Cees dat je dit wederom kunt gaan beleven.
    Zal je wederom via de blog volgen
  7. Aranka:
    12 maart 2017
    Ik ga weer mee genieten van je belevenis!
  8. Janine:
    12 maart 2017
    Ces, ik kijk uit naar de verhalen en laat me inspireren door je enthousiasme. Mochten er problemen met de koffers zijn dan hoor ik het wel
  9. Linda:
    12 maart 2017
    Oeps....schiet al op....spannend..leuk!! Ik leef weer mee :-)
    Veel succes nog met de voorbereidingen!! Xx
  10. Anouk Degroof:
    13 maart 2017
    Wat een geweldige uitdaging weer!! Ik ga je zeker volgen. Ik kijk uit naar al jullie belevenissen.
  11. Monique Derwig:
    13 maart 2017
    Ben benieuwd hoe je mijn tweede vaderland gaat vinden! Ja ik ben nu nog blij dat ik het initiatief heb genomen om FAIR te starten. Weer een stap vooruit door onze stichting Kumai! Langzaam toegewerkt naar deze cursus?
    Jammer dat ik er niet bij zal zijn, maar nu zijn er even andere prioriteiten. Doe mijn vrienden heel veel groeten, namaste!