Yeahhhhhh we have arrived!!!

22 april 2017 - Kathmandu, Nepal

Gearriveerd in Nepal na een hele lange reis maar wat n indrukwekkende reis.
Gisteren vertrokken vanaf Schiphol. Grote vakantie drukte en lange wachtrijen maar we hebben onderling al goede humor dus dat scheelt.

We vliegen met Ethiad en ik ben al in mijn nopjes met de extraatjes die worden uitgedeeld. We gaan even los met t uitproberen van alle gadgets (PlayStation, elkaar door t vliegtuig heen bellen) en bestellen maar meteen n wijntje.
Slapen lukt me helaas niet, linksom, rechtsom, af en toe weg dutten en in kramp weer wakker schieten.
Dan maar filmpje kijken en we klooien al wat met een hoofddoek om beslagen ten ijs te komen bij arrival.
Na de nachtvlucht arriveren we in Abu Dhabi.
Daar hebben we n lange tussenstop van 6 uur maar plannen zijn al gemaakt om dan ook maar iets van Abu Dhabi mee te pikken nu we er toch zijn.

We hebben allemaal behoefte aan ontbijt en vooral aan cafeïne en eten eerst n hapje op de luchthaven.
Met twee grote taxi bussen vertrekken we even later richting de Sheikh Zayed Grand Mosque. De derde grootste moskee ter wereld (met het grootste tapijt ter wereld....moet gezegd worden:)

Onze chauffeur is Shamjukhan mazood mazood.....ik probeer zijn naam te oefenen maar aan de mijne gaat hij niet beginnen:)
To difficult!

Wat opvalt is de ruimte, alles ziet er zeer schoon uit en we rijden op een vijf baans weg in een zeer ordelijke verkeerssituatie. Andere uiterste van China! Geen getoeter, geen chaos maar een en al orde! Iedereen houdt zich perfect aan de snelheid want om de zoveel meter staat een camera en de boetes zijn torenhoog.

De moskee ligt op zo'n 20 min rijden van t vliegveld. We gaan via n tent naar binnen. Daar worden we gescheiden van de mannen en nauwkeurig gescreend. Liesbeth is de pineut en haar bloesje met doorschijnende lange mouwen wordt echt niet getolereerd. Ze wordt meteen gedirigeerd naar een andere kamer en komt terug in een lang gewaad....
De mannen mogen gewoon rondlopen zoals ze zelf fijn vinden....vrouwen moeten volledig bedekt.
Dit zelf eens te ervaren is op zich best confronterend. Het verschil tussen man en vrouw is erg duidelijk.

Wat we daarna zien is ontzettend mooi! De foto's geven hoop ik n beeld van de prachtige moskee.
We lopen wat rond en zijn allemaal onder de indruk.....langzaam loopt de temperatuur bij de dames goed op. T zweet parelt langs mijn rug. Valt niet mee om volledig bedekt en met hoofddoek (en ik ook nog in zwart ) in deze temperatuur te functioneren.

We besluiten een tour te volgen, oordopje in en na enig gehannes en hulp van de best aardig uitziende Arabier , met wat excuses van Ingrid en mij (sorry, verry blond, need time to let it sink in), kunnen wij hem ook horen via t oortje.
Hij vertelt gedetailleerd over de bouw van de moskee en over de gebedsruimte.
T is een verademing om met blote voeten op t koude marmer en zachte tapijt te lopen.

Tijd om weer terug te gaan naar het vliegveld voor onze vlucht naar Nepal!
We eten n heerlijke lunch en maken gretig gebruik van de WiFi :)
Ik kijk mijn ogen uit....op t vliegveld lopen groepen mannen, half ontbloot. T ziet eruit alsof ze uit de douche of sauna komen maar daar zijn t er teveel voor en al snel wordt duidelijk dat t Hindoestanen zijn....gehuld in enkele witte doeken, half ontbloot bovenlijf, witte leren riem erom heen om alles bij elkaar te houden en klaar. Prachtig om zoveel verschillende en bijzondere culturen bij elkaar te zien. Ik geniet van alles tot in mijn tenen.

We doen nog effe n stoomcursus Nepalees (Namaste, danjabat, hajur, chhito chhito, aaunus ).....en ik ben er klaar voor.

Marjo, John en ik stappen als laatste aan boord. John heeft geluk en krijgt n upgrade naar business class....Marjo en ik staan te joelen in de hoop dat wij ook geluk hebben maar helaas....maakt geen indruk. N upgrade is n behoorlijk verschil in comfort en we gunnen t John (en stiekem onszelf) van harte.

Het vliegtuig naar Nepal is n stuk kleiner. Nu zittend naast Anke en Peter hebben we meer dan voldoende gespreksstof. Mijn angst om te stijgen en dalen is nog niet afgenomen en ik knijp wat handen fijn onder grote hilariteit van de rest.

......en dan.....Nepal!
Een wereld van verschil qua douane controle. De bagage check doen ze echter zeer grondig en er is n hoop chaos. Een en ander klopt niet aan nummers. Een aantal Koffers moeten open, ze halen er n paar fysio balans kussens uit en ze vertrouwen t allemaal voor geen meter....What is this? How much of this? Why? De ene check achter de rug en twee meter verder beginnen we opnieuw! Weer controleren, weer kloppen nummers niet.....en hoe groot de chaos is zo plotseling is t ook afgelopen en mogen we door!

We stappen naar buiten en t is donker en druk. Een totaal andere wereld! Drukte op de weg, kapotte wegen, stof maar vooral hele vriendelijke behulpzame mensen. Vandaag in twee totaal verschillende werelden gestapt....wat n indrukken.

Koffers worden in n bus gedaan en wat niet past....nou dat leggen ze op t dak....zonder vast te maken.
Maar t gaat goed en we rijden vanuit Kathmandu naar Patan. Gearriveerd in hotel en nu op dak terras de dag samen afsluiten met bier!

Morgen starten we met werken......benieuwd!

Voor nu Namaste!

1. Anouk Passau:
    22 april 2017
    Wauw Cesarine!! Een mooi verhaal van jullie reis!! En wat een prachtige moskee!! De foto's zijn prachtig maar ik geloof dat deze in levende lijfe nog mooier is!!
    Nu rusten en morgen nieuwe ervaringen opdoen!
    Veel liefs, Anouk
  2. Tonnie:
    22 april 2017
    Prachtige en overweldigende foto's en inderdaad een wereld van verschil tussen beide plekken! Na de lange reis gisteren van Cadier en Keer naar Schiphol, via Abu Dhabi naar Kathmandu vandaag zal dat biertje heerlijk hebben gesmaakt. Voor vanavond, nu bij jou rond 23.30 uur een fijne nachtrust met een droom van mij, haha ;)
  3. Cis:
    22 april 2017
    Mensen ziet er geweldig uit. Cesarine is echte moslima, de andere dames wat meer " zigueners"
    Veel succes morgen met lesgeven en geniet ook van alles wat het vreemde land biedt.
    Groetjes Cis
  4. Sandra:
    22 april 2017
    Wouw Cees, wat geweldig!! Weer hele aparte nieuwe dingen! Het ziet er allemaal zo fris en schoon uit, ook de heren daar . Je hebt een talent om het te beschrijven.
  5. Irene:
    22 april 2017
    Wooow, Cesarine, wat een prachtige foto's. Zo te zien zijn jullie goed voorbereid. Ziet er werkelijk prachtig uit. Geniet xxxx
  6. Kim:
    22 april 2017
    Hoi Cees, geweldig verhaal en ervaring! Nu op naar morgen.... ga lekker verder met genieten!

Liefs en truste xxx
  7. Ellen:
    23 april 2017
    Ooo super Cees. Je vertelt het weer zo levendig allemaal dat ik meteen meegetrokken word in deze nieuwe wonderlijke ervaring van deze indrukwekkende en spannende trip. Verheug me al weer op het vervolg. x
  8. Schoonvader Hen:
    23 april 2017
    Wat late reactie, Cesarine, maar vrees niet, jouw Nepalese avontuur wordt ook door ons weer op de voet gevolgd! Tot later.