Moederdag.....

27 april 2017 - Kathmandu, Nepal

De ochtend gestart met weer een ochtendmeditatie op het dakterras van hotel.
Hoe bijzonder, alle geluiden, geuren, de warmte van de zon.
Er komen flink wat emoties los en we eindigen met een warme groepsknuffel.
Even alles eruit gooien en loslaten!
We zijn het er allemaal over eens dat het wat we hier zien, doen en meemaken moeilijk is om over te brengen aan het thuisfront. Er zijn geen woorden voor maar samen voelen we hetzelfde.

Vandaag is het Moederdag in Nepal. Dat is te zien, mooie kleding en Tika's op het voorhoofd.
Sommige cursisten en teachers zijn deze ochtend al bij hun moeder op bezoek geweest. Een traditioneel cadeau is een bord met een ei, vis en brood. Daarnaast wordt bijvoorbeeld een Sari cadeau gegeven.

Er zijn steeds meer culturele verschillen die duidelijk worden, het kaste stelsel in Nepal, gearrangeerde huwelijken maar ook hoe ze bv water drinken uit een fles....
Ze gooien daarbij hun nek naar achteren, fles hoog erboven (niet aan de mond!!!) en ze laten het water erin lopen en ze slikken in die positie met open mond door in een vloeiende beweging. Sommigen kunnen dit zelfs zonder dat je bijna enige slikbeweging ziet!!!
Ruud doet een dappere poging maar n natte grond/overhemd is het resultaat.

We hebben een zeer productieve dag gehad allemaal! Touw parcours wordt gemaakt mbv Anish, John en Helma.
Zelf een mooie praktische eet en drink les gegeven aan ouders en kinderen van de advanced groep met Anke. De les die de cursisten de dag daarvoor kregen gaan ze nu oefenen met hun kinderen en de ouders instrueren. Ik kijk logopedisch mee en Anke kijkt vanuit ergo hoek naar handmotoriek en materiaal keuze.
Voor een aantal kinderen zeer nodig, door al hun beweging tijdens het eten levert dit gevaarlijke momenten op en met hele simpele toepassingen zoals goede houding, mondcontrole en aanpassing materiaal zie je enorme verbetering. Ze oefenen allemaal gretig. Een van de moeders geeft aan dat ze thuis geen stoel heeft voor haar dochter en op de grond eet. Ze vraagt of je de techniek van mondcontrole ook op de grond kunt doen....zeker kan dat! Ze gaat zitten, kind op schoot, mondcontrole en het is prachtig om te zien wat n verbetering dit geeft. Zo zijn we allemaal continu bezig met aanpassen aan de Nepalese context!

Zo ook met looprekjes. De school heeft er drie uit Nederland. Dat is weinig en als de kinderen naar huis gaan hebben ze daar dus geen hulpmiddel.
Oplossing is niet om looprekjes uit Nederland mee te nemen....want die gaan te snel stuk hier in de Nepalese omstandigheden (oneffen grond, veel stof, modder etc). Dus bedenken we dat we met Nepalese materialen iets moeten. Stevigere en grotere bandjes eronder etc.

We hebben interessante discussies over zindelijkheid training in onze groep.....daar starten ze vroeg mee want luiers zijn gewoonweg te duur of niet beschikbaar.
Maar de cursisten moeten inzicht krijgen in doelen maken en kijken of ze reëel zijn....verwachten van een CP kind van 5 jaar met een mentaal niveau van amper 2 jaar dat ze al zindelijk zou moeten zijn geeft een goede discussie.
De fysio's hier zijn erg gericht op alleen maar motorische vaardigheden en we nemen ze mee om vooral te kijken naar t gehele kind....wat is het niveau etc.

Na afloop lang gekletst met onze Nepalese cursisten over de vrijheid in Nederland. De vrijheid om je partner te kiezen, het homo huwelijk enzovoorts. Ze willen er alles van weten en het levert hilarische momenten op.

Ik heb er zelf inmiddels een broertje bij!
Een van de jongens heeft me omgedoopt tot zijn sister! We lachen wat af, ze zijn stuk voor stuk zo gemotiveerd en een aantal zijn echte charmeurs.....prachtig om te zien!

Terug onderweg verbaas ik me over de koeien die los lopen tussen t mega drukke verkeer en zelfs de eerste apen gespot!
Het is een lange rit terug en we gaan weer lekker eten bij restaurant Gaia. Even uit de buurt van hotel maar we weten dat het daar uitstekend is.
Ik heb behoorlijk last van mijn maag en vandaag tussen de middag de Nepalese lunch overgeslagen en was blij met een maaltijdreep van Helma.

Zo sluiten we samen weer een geweldige dag af onder het genot van een hapje en drankje en praten we na over alle belevenissen.

Namaste!

1. Monique Derwig:
    27 april 2017
    Ha Cesarine , ik blijf genieten van je manier van beschrijven. Heerlijk! Ik heb gisteren ook heel wat foto's van Nepalese vrienden met hun moeder gezien. Allemaal trots poserend! Zelf mocht ik ook een lief telefoontje krijgen van mijn Nepalese 'dochter'. Ontroerde me!
    Zoals ik al eerder zei, het team van de SERC is heel erg blij met de adviezen over eten en drinken.
    Ook jouw insteek over het kijken naar het totale kind is een eyeopener!!
    Blij dat Anke en jij dit jaar meereisden!
  2. Mieke Smolders:
    27 april 2017
    Hoi Cesarine , zo fijn dat ik mee kan volgen hoe jullie ervaringen daar zijn, en dat jullie zo veel kunnen leren maar ook zelf uitgedaagd worden oplossingen te zoeken passend in hun leefwereld.groet aan jullie allen!
  3. Tonnie:
    Hoi schat,
    Het is en blijft genieten om je verhalen te lezen! Ik ben hartstikke trots op je.
    Jullie inzet geeft enorme verbeteringen en leuk om te zien dat jullie ook met elkaar flinke discussies kunnen hebben over de verschillen tussen de verschillende disciplines. En goed dat jullie dat doen, het brengt ook uitwisseling van elkaars ervaringen, kennis en kunde naar voren waar jullie zelf ook baat bij hebben.
    Vandaag Koningsdag, ook in Nepal ;)
    Kus van het thuisfront!!
  4. Anouk Passau:
    Hey Cesarine,
    Je hebt alle dagen weer boeiende verhalen geschreven!
    De cultuurverschillen zijn gigantisch maar ben blij dat je deel mag uitmaken van deze groep en reis om net dat verschil te maken. Jullie doen en geven zeer dankbare tips en adviezen aan de mensen daar!
    Let goed op jezelf en we wachten met smart weer een nieuw verhaal af!
    Veel liefs Anouk & co
  5. Sandra:
    27 april 2017
    Wat een ervaring en wat beschrijf je het mooi! het is hier genieten op afstand. Hoop wel dat je je snel weer beter voelt. Misschien anders alleen wat rijst eten.
  6. Kim:
    27 april 2017
    Hi Cees, dit flik je toch maar mooi! Chapeau.
    Veel sterkte met je maag.

Xxx
  7. Cis:
    27 april 2017
    Cesarine, het is genieten van jouw verhalen. Nog een dag hard werken en dan vakantie. Ga hier echt van genieten.
    Zorg wel niet ziek te worden.